Knæk koden til svensk e-handel

Vores svenske naboer er et oplagt ’next step’, når man driver webshop, og gerne vil udvide internationalt. Vi bor tæt på hinanden, begge lande er medlem af EU – og så tænker vi da også ens, når det kommer til e-handel. Gør vi ikke? Svaret er i mange henseender nej.

Svenskerne har i mange år været meget tilbageholdne med internethandel, men markedet vokser og vokser, og de seneste to år, er e-handel i sverige vokset med næsten 15%. Til sammenligning vækstede fysisk handel blot knapt en procent årligt. Der er altså stor vækst på området, og en stor kage, du potentielt kan få en bid af. Men som følge af de kulturelle forskelle vi møder, når vi krydser Øresund, er der en række ting, du bør have med i overvejelserne, hvis du vil have succes med internethandel på det svenske marked.

Vi har samlet otte råd, der kan hjælpe dig med at bryde barrieren og få succes med e-handel i Sverige:

 

1. Svenskerne handler lokalt

Global handel har ikke bidt sig fast i svenskerne. De er altså ikke trygge ved at handle i udlandet på samme måde som vi eksempelvis er det herhjemme. Derfor er det en god ide at sørge for, at din svenske webshop er dedikeret og på et .se-domæne. Hjemmesider, hvor man kan skifte sprog skaber også utryghed, så lav allerhelst en svensk klon af dit website hvor alt er på svensk. Sørg også for, at alle priser står i svenske kroner.

 

2. Sprog og kundeservice

Hvis du vil have succes på det svenske marked er det naturligvis ikke nok, at du kan oversætte dit website til svensk. Du skal også kunne give god kundeservice til dine svenske kunder. Dette være sig både på skrift og telefonisk, hvis du giver mulighed for dette. Du kan enten ansætte en medarbejder til at håndtere denne kontakt, eller du kan købe dig til en kundeserviceydelse ude af huset.

 

3. Hvordan betaler man i Sverige?

Sørg for at sætte dig ind i, hvilke betalingsmetoder der er almindelige i netop din branche. Generelt er svenskerne i øvrigt meget glade for fakturabetaling gennem fx Klarna, så en lignende valgmulighed kan potentielt give dig større konvertering i din svenske webshop.

e-handel-i-sverige

 

4. Hold fragtprisen nede

Fordi svenskerne gør meget ud af, og er mest trygge ved, at handle lokalt, er de heller ikke interesserede i at betale høje fragtpriser. Hvis du skal kunne konkurrere med det resterende svenske udbud af webshops skal din fragtpris være konkurrencedygtig – overvej eventuelt om det kan være en fordel at tilbyde dine kunder en fast lav fragtpris, hvor du selv dækker den resterende udgift til forsendelse.

 

5. Kulturelle forskelle på tværs af landet

Sverige er et meget stort land. Vær opmærksom på, at der kan være store kulturelle forskelle på tværs af landet. Især er kontrasten tydelig mellem kulturen i storbyerne og på landet. Sørg for at din markedsføring er tilpasset den målgruppe, du søger at ramme.

 

6. Danskhed er godt

Mange svenskere ser det, at noget er dansk produceret eller kommer fra Danmark som et kvalitetsstempel. Du skal altså ikke være ked af at reklamere for, at dine varer er fra Danmark eller lignende. Vær dog stadig opmærksom på punkt 1 og 2.

 

7. Loyalitet

I modsætning til ved e-handel i Danmark, så er svensker kunder meget loyale. Sørg for at give dem gode vilkår og fantastisk service fra start. På den måde vil du få opbygget en stor og meget loyal kundebase.

 

Vi håber, at disse råd var brugbare, samt at du har fået mod på at udvide din webshop og forsøge dig på det svenske marked. Held og lykke.

Brug for hjælp?

Skulle du støde på udfordringer, sidder vi selvfølgelig klar til at hjælpe dig. Herunder kan du se vores kontaktmuligheder samt åbningstider.

Send os en email

kundeservice@pakkelabels.dk

Ring til os

+45 70 400 407

Åbningstider

Alle hverdage 9.00-16.00