GLS information og pakkekrav

GLS er en af de førende pakkedistributører i Danmark.

Når du sender med GLS i Danmark, kommer din pakke frem til modtageren i løbet af 24-48 timer og i Europa inden for 24-96 timer. Alle GLS forsendelser er forsynet med Track & Trace.

GLS

Fragtprodukter

Når du køber GLS forsendelser via Pakkelabels.dk kan du vælge mellem flere forskellige fragtprodukter:


Pakkeshop

GLS Pakkeshop er et billigt og effektivt produkt, hvis du vil sende pakker til private. GLS tilbyder mere end 1.300 udleveringssteder i Danmark.

Har du en webshop, så kan du med Pakkelabels.dk’s gratis fragtmoduler lade dine kunder selv vælge udleveringssted, når de handler hos dig.


Omdeling til privat

Med omdeling til privat kan dine kunder få leveret pakker direkte til døren.

Omdeling til privat er specielt godt, hvis du sender store og/eller tunge pakker, da dine kunder ikke behøver at tænke på, hvordan pakken skal fragtes hjem fra f.eks. en Pakkeshop.


Omdeling til erhverv

I dag vælger mange at få leveret pakker til sin arbejdsplads og GLS omdeling til erhverv giver mulighed for dette.

Tilbyd dine kunder GLS omdeling til erhverv og giv dem fri mulighed for at vælge leveringsmåde og få flere glade kunder i din forretning.

Mål og dimensioner

Det er vigtigt, at du overholder de tilladte pakkedimensioner og vægt.

Sender du en pakke med GLS, hvor pakkens mål falder udenfor de tilladte mål, vil du blive opkrævet for et oversize-gebyr på 80,00 DKK ekskl. moms. Ved meget store forsendelser, så risikerer du, at din pakke bliver håndteret som en palle, og du vil derfor blive opkrævet prisforskellen op til GLS’ gældende pallepriser.

GLS afregner efter fysisk vægt, når pakken falder indenfor de tillladte mål.

Længde + omkreds:

300

Centimeter

Max. længde:

200

Centimeter

Max. vægt:

20

Kilogram

Danger Zone

Det er ikke tilladt at sende over 20 kg med GLS. Sendes der pakker over 20 kg, vil disse ikke blive behandlet, men returneret for afsenders regning. Derudover tilllægger GLS et gebyr på 15,00 DKK ekskl. moms pr. kilo over 20 kg.

Emballagekrav og systemkonforme pakker

GLS har en række krav til emballage.

Ved at sikre dig korrekt emballering af dine GLS forsendelser, så sikrer du erstatning ved eventuel skade under transportøren.

Derudover er det vigtigt, at din forsendelse er systemkonform, så den er egnet til maskinsortering og blive stablet i bilerne hos GLS.

Sender du en ikke-systemkonform pakke med GLS, så risikerer du enten, at din pakke bliver sendt retur til dig eller at GLS vil håndtere den manuel. Vælger GLS at håndtere pakken manuelt udløser det et ikke-systemkonform tillæg på 20,00 DKK ekskl. moms for en indenlandsk forsendelse eller 40,00 DKK ekskl. moms for en udenlandsk forsendelse.

Læs mere om GLS’ sikker emballering og systemkonforme pakker i vores guide til korrekt emballage.

 

Hanging Garment

Sender du tøj uden kasse, så udløser det et Hanging Garment tillæg på 77,00 DKK ekskl. moms, da det kræver en særlig håndtering hos GLS.

 

Alternativ levering ved erhvervspakker

Sender du en erhvervspakke (omdeling til erhverv) til en erhvervsadresse, og det ikke er muligt for GLS at udlevere pakken til modtageren, så vil GLS omdirigere pakken til modtagerens nærmeste Pakkeshop.

Omdirigeringen udløser et servicetillæg for Alternativ levering hos GLS på 40,00 DKK ekskl. moms pr. pakke.

Det er derfor vigtigt, at du sørger for, at modtageradressen betegnes som en erhvervsadresse af GLS (adressen er registreret med et aktivt CVR-nummer) og der er nogen til stede for modtagelse af pakken på adressen i tidsrummet 7-17, hvor GLS leverer pakker. Læs mere her og her.

 

Alternativ levering ved privatpakker

Sender du en privatpakke (omdeling til privat), og der ikke er muligt for muligt for GLS at udlevere pakken til modtageren, så vil GLS omdirigere pakken til modtagerens nærmeste Pakkeshop.

Omdirigeringen udløser et servicetillæg for Alternativ levering privat hos GLS på 10,00 DKK ekskl. moms pr. pakke.

 

Genlevering af pakker

I de tilfælde hvor GLS ikke alternativ leverer pakken, tilbyder GLS Genlevering efter aftale med modtageren. En genlevering kan også ske i forbindele med virksomheders ferielukning eller adressefejl.

Ved genlevering opkræver GLS den dobbelte fragtpris hos afsender (fragt for første forsøgs levering og fragt for genlevering). Læs mere om GLS Genlevering her.

 

Uegnet til PakkeShop

Sender du en pakke, der er uegnet til Pakkeshop, kræver det en særlig håndtering hos GLS, og det udløser et servicetillæg på 80,00 DKK ekskl. moms. En pakke er uegnet til PakkeShop, når pakken er større end GLS’ maksimale mål, indeholder farligt gods, består af hængende konfektion eller ikke er emballeret, og er dermed uegnet til Pakkeshop. Læs mere om Uegnet til Pakkeshop hos GLS her.

 

Farligt Gods (HazardousGoodsService)

Det er muligt at sende visse typer Farligt Gods med GLS indenfor Danmark. For flere oplysninger eller rådgivning tag kontakt til GLS’ kundeservice her.

Ved forsendelse af Farligt Gods vil der tilkomme et tillæg på 150,00 DKK ekskl. moms.

 

Ø-tillæg, toldfrie områder og luftfragttillæg

Ø-tillæg

Tillæg på levering til Korsika, øen Man, Kanaløerne, Shetlandsøerne, Balearerne, De Kanariske øer, Madeira, Azorerne, Ceuta og Melilla udgør 350,00 DKK ekskl. moms pr. pakke. Mere info om det finder du her.

Toldfrie områder

Til ikke EU-lande og toldfrie områder sendes pakker frit i hus fortoldet. Ovennævnte pris vil blive tillagt en indfortoldning i modtagerlandet, på nær Andora, De kanariske øer, Gilbraltar, Færøerne og Grønland, der sendes frit i hus ufortoldet. Faktura og evt. udførselsangivelse sendes på mail export@gls-denmark.com.

Luftfragttillæg

Til postnr. 3910, 3913, 3915, 3970, 3971, 3980 og 3985 afregner GLS luftfragttillæg fra Nuuk på 45,00 DKK ekskl. moms pr. kg over 2 kg.

Byer/bygder, der ikke kan anløbes i vinterperioden, afregner GLS luftfragttillæg på 45,00 DKK ekskl. moms pr. kg over 2 kg.

Leveringstid

Leveringstid

Pakker der sendes med GLS indland har en leveringstid på 1-2 hverdage.

Package Insurance

Forsikring og erstatning ved skade

En forsendelse med GLS er forsikret op til 4.500 kr. af kostprisen.

Pickup

Indlevering af GLS forsendelser

GLS har over 1.300 Pakkeshops. Find GLS’ indleveringssteder her.

Brug for hjælp?

Skulle du støde på udfordringer, sidder vi selvfølgelig klar til at hjælpe dig. Herunder kan du se vores kontaktmuligheder samt åbningstider.

Send os en e-mail

kundeservice@pakkelabels.dk

Ring til os

+45 70 400 407

Åbningstider

Alle hverdage 9.00-16.00