Printklient

Pakkelabels Printklient er et Windows program, som gør det muligt nemt og hurtigt at integrere op imod vores system fra regnskabssystemer, lagersystemer m.v.

Programmet fungerer ved hjælp af csv-filer ((komma-separerede-filer).

Når programmet er installeret, ligger det sig i baggrunden og kigger efter nye csv-filer i en brugerdefineret mappe.

Når den finder en csv-fil, læses felterne i csv-filen og den tilsvarende label oprettes. Derefter printes labelen ud med det samme. Dette sikrer et hurtig arbejds/pakkeflow.

Det er også muligt at udskrive til printeren direkte fra vores Pakkelabels-webinterface. Du kan læse mere om det her.

 

Krav

.NET frameworket skal være installeret på computeren. Hvis det ikke er installeret, installerer programmet selv de nødvendige ting.

Programmet understøtter både print til “traditionelle” A4-printere og print via ZPL til Zebra-printere.

 

Installation

Pakkelabels Printklient programmet består af 2 dele:

  1. En Windows service som installeres. Download her
  2. Et program som bruges til at konfigurere servicen og se fejlbeskeder. Download her

For at installere programmerne køres installationsfilerne, og vejledningerne på skærmen følges.

 

Konfiguration

Når begge programmer er installeret, skal servicen konfigureres.

1. Start programmet Pakkelabels Desktop. Programmet vil starte med følgende billede:

2. Vælg Fil -> Indstillinger

Der skal konfigueres følgende felter:

  1. API bruger: API brugernavn som er genereret på https://app.pakkelabels.dk under Indstillinger -> API
  2. API nøgle: API nøgle som er genereret på https://app.pakkelabels.dk under Indstillinger -> API
  3. API version: Hvilken version af API’et der skal benyttes. Version 2 skal altid benyttes, med mindre du allerede har opsat CSV filerne til det gamle format. Nye funktioner tilføjes nemlig kun til version 2
  4. Input mappe: Stien til mappen hvor programmet skal lede efter nye csv filer
  5. Success mappe: Hvis en label bliver oprettet korrekt udfra en csv fil, bliver filen flyttet til denne mappe
  6. Fejl mappe: Hvis en label ikke bliver oprettet korrekt, bliver den pågældende csv fil flyttet til denne mappe
  7. Output mappe: Hvis en label bliver oprettet korrekt, oprettes der en ny fil i denne mappe med data om forsendelsen (se mere i næste afsnit)

Printer indstillinger (kun nødvendig ved Zebra printere med ZPL formatet)

For hver ZPL printer der skal benyttes, skal der sendes en konfigurationsfil til printeren. Denne fil indeholder de nødvendige billeder (eksempelvis Post Danmark logo) samt den nødvendige skrifttype.

I dropdown listen vælges der printeren der ønskes konfigureret, og der trykkes Send konfiguration. Det kan godt tage et par minutter før printeren er færdig konfigureret. Når den er det, vil printeren skrive en label ud og fortælle at opsætningen er færdig.

Step 2: Konfiguration af Pakkelabels.dk Desktop

3. Nu er selve konfigurationen færdig, og servicen skal startes. I Windows søgefeltet søges der efter “services” (eller “tjenester” hvis Windows er på dansk). Vælg Pakkelabels i listen, højreklik og tryk Start

Step 3: Aktivere service

4. Hvis alt går godt, vil følgende blive vist i programmet. Hvis der sker nogle fejl, vil disse også blive rapporteret i programmet.

 

Brug af programmet

Når servicen kører, kan csv filer flyttes over i input mappen for at få dem behandlet.

Format for csv filer

Der skal være 2 linjer i filen.

Den første linje i filen er “headeren”, og den angiver hvilke felter der er i csv filen. Navnene på felterne matcher direkte op imod navnene på argumenterne fra kaldet til at oprette nye labels via det offentlige API. Eksempelvis receiver_name og receiver_address1.  Bemærk at token ikke skal udfyldes – det klarer programmet automatisk. Udover felterne som kan ses fra API’et, er der følgende specielle felter, som knytter sig specifikt til programmet:

  • printer_name Navnet på printeren der skal printes ud til. Navnet skal angives præcist som det fremgår under “Printere og Enheder” i Windows. Eksempelvis: ZDesigner GK420d
  • internal_id Dette er et internt id som kan tilknyttes forsendelsen. ID’et bliver ikke sendt til vores server, men det kommer med ud i output filen, hvis labelen oprettes
  • reprint_id Dette kan bruges til at udskrive en tidligere oprettet label.  ID’et der skal udfyldes er det ID pakken får tildelt af vores system. Hvis denne udfyldes, er det eneste andet felt der skal udfyldes printer_name
  • reprint_own_id Sammen som ovenstående – men hvor den bruger ens eget oprettede order id (ikke internal_id, men order id’et man kan tilknytte når man opretter labelen).
  • use_own_account Hvis man har opsat sin egen fragtaftale hos os, kan denne sættes til true for at bruge sin egen aftale.
  • label_format Angiv hvilket format der skal bruges (a5, 10×19 eller zpl). Printes der til en ZPL printer skal der angives zpl, eller bruges formatet a5 eller 10×19.

Den anden linje indeholder de egentlige data for forsendelsen. Rækkefølgen på felterne skal matche dem fra headeren.

Eksempel på input filer

Herunder er der en række eksempler på input filer til den nyeste version 2:

Herunder er der en række eksempler på input filer til den gamle version 1:

Output filen

Efter en label er lavet, oprettes der en fil i output mappen. Den indeholder 3 felter:

  • id ID’et som pakken har fået i vores system. Dette er også ID’et du skal bruge hvis du ønsker at bruge reprint_id
  • internal_id Det interne ID der blev angivet da forsendelsen blev oprettet. Denne kan eksempelvis bruges til at matche den oprettede label op imod data fra et lager/regnskabssystem.
  • pkg_no Pakkenummeret på den oprettede label

Et eksempel på en ouput fil kan downloades her: output

I tilfælde af fejl

Hvis en input fil flyttes over i fejl mappen i stedet for i success mappen, så kan Pakkelabels Desktop programmet åbnes. Deri vil den mere præcise årsag til fejlen være angivet. Et eksempel kunne være at der er valgt email advisering, men modtager email adressen er ikke udfyldt.