Import af CSV filer

Det er muligt at importere ordre i Pakkelabels.dk via kommaseparerede CSV filer. Efter de er importeret, kan ordrerne dernæst hurtig købes med få enkelte klik.

 

Introduktion

Inden din CSV fil kan importeres, skal felterne i filen opsættes. Dvs. det skal opsættes hvad de enkelte felter i CSV filen angiver (eksempelvis navn, adresse, osv).

Dette gøres heldigvis meget nemt i Pakkelabels.dk

 

Nedenfor er der et eksempel på en simpel CSV fil med 8 felter (filen kan downloades her)

navn,adresse,postnr,by,land,email,mobil,ordre_id
"Jens Hansen","Strandvejen 6",5240,"Odense NØ",DK,test@test.dk,12345678,1337

Det er dette eksempel vi vil tage udgangspunkt i det følgende.

Upload CSV filen

I menuen i venstre side vælges Pakkelabels. I toppen af listen med importerede ordre klikkes der på Handlinger > Importer fra CSV

6

Følgende billede vil nu komme frem:

1

Der skal tages stilling til 3 ting:

CSV fil:

Her vælges den lokale fil på din computer

Tegnsæt:

Her vælges det tegnsæt som filen har. Tegnsættet afhænger af hvilket program der er benyttet til at generere filen. Hvis du er i tvivl, så kan du prøve dig frem – eller alternativt sende filen til os.

Feltoverskrifter:

Her vælges om første linje er en såkaldt “header” linje. Dvs. om første linje indeholder en beskrivelse af felterne. I eksemplet for oven er første linje en “header”.

 

Opsætning af felter

Når CSV filen er uploadet vil følgende komme frem:

2

Her kan du se alle de felter som du har mulighed for at udfylde i systemet udfra CSV filen. Udfra hvert felt er der en dropdown boks samt et tekstfelt.

I dropdown boksen vises de felter som er indlæst fra CSV filen. I tekstfeltet kan du vælge at skrive en tekst, som vil blive brugt i stedet for et felt fra filen. Det vil ofte være brugt ved afsender oplysningerne. I CSV eksemplet fra tidligere er afsender oplysninger ikke udfyldt. Disse udfyldes derfor manuelt.

Nedenfor er et eksempel på hvordan opsætningen kan laves. Modtager oplysninger samt ordre ID’et er hentet direkte fra CSV filen. Afsender oplysninger er indtastet manuelt i tekstfelterne. Det samme er transportøren.

3

 

Det er muligt at gemme opsætningen til senere brug. Dvs., hvis du en anden gang skal importere en CSV med samme format, så kan du genbruge opsætningen. Opsætningen gemmes ved at trykke Gemte opsætninger > Gem opsætning.

Når opsætningen er færdig trykkes der “Næste”. Systemet vil nu importere CSV filen og præsentere dig for en kvittering når den er færdig:

4

Eventuelle fejl der måtte opstå vil også blive vist her.

 

Afslutning

Når importen er slut, vil de netop importerede ordre ligge som importerede ordre. Derfra kan de blive købt enkeltvis, eller købes samlet ved at markere de labels der ønskes købt og klikke Handlinger > Køb valgte. Du kan læse mere om det her

5

 

 

Specielle felter

Felterne Transportør og Produkt ID er specielle felter. Man behøver ikke udfylde dem – men man kan med fordel gøre det hvis man ved hvordan forsendelserne skal sendes. Nedenfor kan du se en oversigt over koderne/ID’erne:

Transportør

pdk   - Post Danmark
gls   - GLS
bring - Bring
dao   - DAO
dfm   - Danske Fragtmænd

Produkt ID

50  - Post Danmark Privatpakke m. omdeling
51  - Post Danmark Privatpakke u. omdeling
53  - Post Danmark Erhvervspakke
54  - GLS Til PakkeShop
55  - GLS Omdeling til erhverv
103 - GLS Omdeling til privat
107 - DAO Direkte
109 - DAO Pakkeshop
121 - Bring Pickup Parcel
122 - Bring Business Parcel

Brug for hjælp?

Skulle du støde på udfordringer, sidder vi selvfølgelig klar til at hjælpe dig. Herunder kan du se vores kontaktmuligheder samt åbningstider.

Send os en email

kundeservice@pakkelabels.dk

Ring til os

+45 70 400 407

Åbningstider

Alle hverdage 9.00-16.00